Acceptatie op basis van Ockto brondata

Loonstrook bij Freo niet langer nodig voor online aanvraag lening

15-04-2020

Als eerste verstrekker van leningen gebruikt Freo een app om klanten hun gegevens op te laten halen. In de Freo Aanlever App kan de klant zijn financiële gegevens aanleveren voor de inventarisatie en acceptatie van nieuwe aanvragen. Dit gebeurt via Ockto. Met Ockto kan een consument op een veilige manier zijn persoonsinformatie ophalen en doorgeven aan de dienstverlener die deze informatie nodig heeft. Het gaat hier om brondata van de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht.nl en het UWV. Sander Janssen, Head of Digital bij Freo: “Doordat zogenaamde brondata wordt ingelezen en verwerkt door Ockto hebben we een grote zekerheid dat de data om een leenaanvraag te beoordelen klopt en betrouwbaar is. Hierdoor is de kans op fouten minimaal.”

Sneller documenten aanleveren met de Freo Aanlever App

Om een aanvraag zo goed mogelijk te beoordelen heeft Freo verschillende gegevens nodig, waaronder gegevens over het inkomen en het pensioen. Deze documenten kunnen handmatig stuk voor stuk geüpload worden, of worden eenvoudig en snel met de Freo Aanlever App opgehaald. Met de app, die gebruik maakt van Ockto, maakt Freo het aanleveren van de benodigde documenten een stuk eenvoudiger. 

Betrouwbare gegevens en controles automatiseren

Omdat de gegevens direct uit officiële bronnen komen van de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht en het UWV zijn deze zeer betrouwbaar. Ook maakt deze standaardisering in de aanlevering het mogelijk bepaalde controles op het inkomen te automatiseren. Janssen: “Het proces van kredietbeoordeling gaat zo een stuk sneller, en met minder kans op manuele fouten.”

Loonstrook is vervallen

Sinds september vorig jaar onderzocht Freo in een pilot met Ockto of het ook mogelijk was documenten te laten vervallen bij de aanvraag van een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Tijdens de pilot leverde de consument zijn loonstrook aan, maar werd met de Freo Aanlever App via Ockto ook het UWV-verzekeringsbericht opgehaald. De UWV-data geeft veelal voldoende duidelijkheid over het structurele inkomen. Dan is het apart aanleveren van een loonstrook niet meer nodig. Auke Dirkmaat, Salesmanager Ockto: “Deze geslaagde samenwerking leidt tot veel mogelijkheden binnen de kredietverlening. Freo laat zien dat ze stappen durven te zetten om op brondata te gaan accepteren.”

Over Freo

Al meer dan twaalf jaar is Freo specialist in online lenen. Freo is onderdeel van de Rabobank en staat voor lenen op een eerlijke en verantwoorde manier. Bij Freo weet je wat je leent: geen verborgen kosten, geen verrassingen. De Eindhovense kredietverstrekker houdt al jaren haar sterke positie in de top 3 van laagste rentes vast. En blijft zichzelf daarnaast graag vernieuwen. Nadat recentelijk Freo het al mogelijk maakte om via Google Voice te laten uitrekenen hoeveel je kunt lenen, kun je bij Freo sinds kort via Ockto financiële gegevens over inkomen en pensioenen aanleveren met de Freo Aanlever App (www.freo.nl).

 

Meer weten over het gebruik van brondata bij consumtief krediet aanvragen?

Brondata voor consumptief krediet aanvragen

White paper Brondata & Consumptief Krediet: Toetsing leenruimte digitaliseren

White paper Brondata & Consumptief Krediet: Toetsing leenruimte digitaliseren

Downloaden