Even stilstaan

De komkommertijd is officieel aangebroken. De tijd waarin er niks meer op TV komt, langzaam alle auto’s uit de straat vertrekken naar zuidelijke bestemmingen, je steeds meer ‘out-of-office replies’ ontvangt en je zuchtend de dagen op de kalender afstreept tot de vakantie begint.

Helaas is het dit jaar net even iets anders. Je nergens over be’kommeren’ en zorgeloos in je strandstoel aan de Spaanse kust zitten is dit jaar voor velen Nederlanders geen optie. Blijven we gewoon doorwerken of gaan we het toch proberen over de grens, in een geel aangemerkt land?  Ook bij Ockto maken we de balans op. Het is 4 maanden geleden sinds de eerste Corona maatregelen ingevoerd werden. Waar staan we nu? En waar gaan we naartoe (zowel op vakantie als met de toekomst van Ockto)? Hoe is het ons vergaan de afgelopen maanden?

We vragen het aan onze Account Director Gert Vasse en Salesmanager Auke Dirkmaat.

Allereerst zijn we natuurlijk nieuwsgierig of jullie nog op vakantie gaan?

Gert Vasse:
Zo goed als zeker! Oorspronkelijk zouden wij in juni met een camper door Oost-Canada reizen. Dat is uiteraard geannuleerd. We zijn nu van plan om vanaf eind augustus een paar weken te gaan kamperen ergens in Europa; aangezien we geen kinderen hebben zijn we flexibel qua periode. De bestemming hangt een beetje af van de mogelijkheden tegen die tijd. We hebben op zich wel zin om weer eens naar Noorwegen te gaan, doch het kan net zo makkelijk Oostenrijk of Zwitserland worden. In ieder geval bij voorkeur ruige natuur en een rustig gebied. Een welkome afwisseling met de reguliere heerlijke hectiek van de dag.

Auke Dirkmaat:
Jazeker! Ik ben twee weken vrij deze zomer. Wij hebben eind vorig jaar een huis gekocht waar we deze zomer flink aan het verbouwen zijn. Dit betekent voor ons dat we drie maanden niet in ons huis kunnen wonen en op een recreatiepark moeten zitten. Hier houden we dit jaar ook onze vakantie! 

Wat voor effect hebben de afgelopen maanden op jullie gehad?

Gert Vasse:
COVID-19 heeft een diepe indruk op me gemaakt. In het begin leek het of we het enkel ‘een paar weken wat rustig aan moesten doen’, doch snel bleek de ernst van de situatie. Ongelofelijk hoe in rap tempo zo’n ziekte de hele wereld in z’n greep heeft gekregen. Zowel persoonlijk als zakelijk hebben we eigenlijk geen noemenswaardige effecten gehad. Het was even schakelen om met Ockto volledig digitaal en vanuit huis te gaan werken, doch dat was in een paar dagen prima geregeld.

Auke Dirkmaat:
Veel. Ik moet zeggen dat ik elke maand weer anders heb ervaren. De eerste maand was rommelig. Je moet op zoek naar hoe je je werk het beste kan inrichten in combinatie met twee kleine kinderen die niet naar school mochten. De periode daarna was stabieler. De laatste weken merk ik dat er meer ruimte is om ook weer fysieke afspraken te maken en de combinatie met digitaal werken goed te doen is.

In hoeverre is jullie functie veranderd sinds de Covid-19 maatregelen van kracht zijn (en inmiddels weer zijn versoepeld)?

Gert Vasse:
In het begin had ik nagenoeg de hele dag volgepland met (video)calls met klanten en collega’s. Enerzijds om het werk en de lopende trajecten goed te continueren. Anderzijds kwam de reistijd te vervallen (voor mij al snel een paar uur per dag) waarbij ik de neiging had om overleggen kort op elkaar te plannen. Daar ben ik vrij snel van teruggekomen omdat dat voor langere tijd geen goede werkmodus is; we proberen nu ongeveer de helft van de dag in te vullen met (video)calls en de rest voor voorbereiding en uitwerking. 

Inmiddels ben ik 1 a 2 dagen per week weer op pad. Voor een brainstorm op kantoor of een bezoek aan een klant. En dat is toch wel weer heerlijk. Met name het fysieke contact, en vaak ook de informele spontane ontmoetingen, heb ik toch echt wel gemist in de eerste maanden na medio maart.

Auke Dirkmaat:
Sales is van oudsher een vak waarin live communicatie met mensen centraal staat. Dit vind ik superleuk en interessant en hier haal ik mijn energie uit. Dit viel ineens helemaal weg en ik moest op zoek naar nieuwe manieren om contact met een potentiele klant te krijgen. Vooral in het begin van de corona uitbraak werden veel gesprekken met new business gecanceld of vooruitgeschoven. Nu is dat anders en is er meer digitaal contact. Dat blijkt soms zelfs nog effectiever omdat je geen reistijd hebt. Maar ik mis ook dingen. Zoals de gesprekken over koetjes en kalfjes en de brainstormsessie met collega’s. Maar ook de vele presentaties op events en congressen die ik mocht geven namens Ockto mis ik. Het enthousiasmeren van anderen werkt ook iets minder goed vanachter je laptop, maar ik kan wel meer gesprekken voeren nu. Al met al heeft deze manier van werken dus voor-en nadelen.

Is de markt waar jullie in werken veranderd?

Absoluut! Je merkt direct dat de focus op digitale dienstverlening min of meer noodgedwongen de hoogste prio heeft gekregen.

Gert Vasse – Account Director Ockto

Auke Dirkmaat:
Valt wel mee. Ockto werkt natuurlijk in verschillende markten maar als je kijkt in bijvoorbeeld de hypotheken markt en financieel advies zijn er nu heel veel adviseurs die opeens “verplicht” digitaal moesten gaan werken. Met Ockto hebben wij ze daar goed mee kunnen helpen en ondersteunen en laten ervaren hoe makkelijk het kan zijn. Hoe heeft Ockto het gedaan de afgelopen maanden?

Gert Vasse:
Wij als FinTech leveren een product dat financieel dienstverleners helpt verder te digitaliseren en het gemak voor de consument en adviseur te verhogen. Daarnaast zie ik eerlijk gezegd ook wel in dat we voor bepaalde overleggen soms langer in de auto zaten dan dat het overleg duurde. Vanuit mijn rol participeer ik bijvoorbeeld vaak in stuurgroepen van grote implementatietrajecten. Die overleggen werken prima via een (video)call dus ik verwacht dat dat wel blijvend is. Voor goede brainstormsessies is het overigens wel prettig om elkaar fysiek te ontmoeten.

Hoe is het Ockto vergaan de afgelopen maanden?

Gert Vasse:
We zijn blij dat het nog steeds goed met ons gaat; iedereen is gezond en we liggen op koers om onze doelstellingen te behalen. Dus wat dat betreft zijn we ‘ingetogen trots’. Aan de andere kant zien we om eens heen ook wel de keerzijde; er zijn genoeg families en bedrijven die qua gezondheid, werkgelegenheid of of bedrijfsmatig zwaar getroffen zijn. Dat geeft eerlijk gezegd wel een dubbel gevoel. Waar mogelijk proberen we ook zoveel mogelijk bedrijven en personen een extra handje te helpen. Zakelijk en privé.

Auke Dirkmaat:
Ockto heeft het goed gedaan! We hebben onze bestaande klanten kunnen helpen met het digitaal laten aanleveren van de benodigde data om daarop bijvoorbeeld te accepteren. We hebben het de consument makkelijker gemaakt door via Ockto hun data te laten aanleveren. En we zijn volop doorgegaan met het verder verbeteren van de app en ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. In de corona tijd hebben we bovendien onze PSD2 vergunning mogen ontvangen. Een mooie mijlpaal! 

Waar gaat Ockto na de zomervakantie naartoe? 

Gert Vasse:
De grote stappen die we dit jaar zetten zijn de uitbreiding van Ockto met gecategoriseerde banktransacties en het verder aansluiten van de laatste groep hypotheekverstrekkers op de Ockto Brondata Service. Ook zijn we serieus aan het onderzoeken of de Ockto functionaliteit ook door de grootbanken kan worden geïmplementeerd binnen de bankieren-apps. Dat betekent voor de consument nog meer mogelijkheden om persoonlijke financiële data te delen met een financieel dienstverlener: via de bekende Ockto-app, via white label varianten zoals o.a. Freo en a.s.r. die hebben, en met de bankieren-apps. Een belangrijk onderdeel van onze missie, nl. alle consumenten en adviseurs veilig en eenvoudig toegang geven tot brondata.

Met welke trends moeten we rekening houden na de zomer?

Gert Vasse:
Qua werkbalans verwachten we dat veel bedrijven het thuiswerken echt gaan formaliseren; bijvoorbeeld 50% thuiswerken en 50% op kantoor. We horen dat veel bij onze klanten en hebben dat voornemen zelf ook. Voor adviserend Nederland zal er meer diversiteit qua adviesbehoefte zijn vanuit klanten en bedrijven. De afgelopen maanden laten grote sporen na en gaat de komende maanden nog veel effect hebben. Op vooral werkgelegenheid en in beperkte mate de woningmarkt. Dus voor adviseurs zal de vraag naar deeldiensten naar verwachting toenemen, en de balans meer naar klantbeheer en zorgplicht verschuiven.

Bij de grote partijen zal KYC (Know Your Customer) nog meer aandacht krijgen; voor zowel onboarding van reguliere dienstverlening als monitoring tijdens de dienstverlening. De term ‘Financial Crime’ wordt helaas al behoorlijk een begrip. Bij de banken zijn dagelijks duizenden (!) specialisten actief om o.a. banktransacties te monitoren. Kijktip: ABN AMRO heeft deze tak van sport mooi in beeld gebracht met de korte film ‘The Dark Side of Money’. En de tweede helft van het jaar zullen de laatste hypotheekverstrekkers ook starten met hypotheekacceptatie op basis van brondata. Dat is fijn voor de consumenten en adviseurs omdat dan het inventariseren en accepteren met brondata eindelijk de nieuwe standaard is geworden.

Auke Dirkmaat:
Ik zie verschillende dingen. De hypotheekmarkt heeft een bijzonder goed jaar gehad en dat gaat na de zomer denk ik nog wel even door. Na de zomer gaat Ockto live met een klant in de schuldhulpverlening en ik verwacht hierin een trend die in een stijgende lijn doorzet. Wat ik ook verwacht is door het toevoegen van banktransactie informatie aan Ockto dat we ook veel nieuwe mogelijkheden en aanleiding tot verdere innovaties en digitalisering binnen de financiële sector bieden. 

De consument zit te wachten op transparantie, eenvoud en maatwerk. De financieel adviseur heeft behoefte om breder inzicht te geven en daarop verder te kunnen adviseren.

Het wordt een mooi najaar!

Actueel