Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto zetten gezamenlijk schouders onder Brondata Service

Hypotheekacceptatie op basis van brondata nieuwe standaard in hypotheekketen

Steeds meer partijen binnen de hypotheekketen maken gebruik van brondata. Dit is door de consument aangeleverde persoonsinformatie, die via de Ockto-app direct wordt ontsloten vanuit overheidsbronnen en banken. Dankzij de Brondata Service kan de door de consument aangeleverde dataset die gebruikt wordt voor hypotheekadvies, ook gebruikt worden voor de hypotheekacceptatie door hypotheekverstrekkers. Uiteraard na toestemming van de adviseur én consument en volgens alle geldende regelgeving. Komende maanden zullen Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto deze nieuwe standaard actief bij adviseurs onder de aandacht brengen.

Bijna twee jaar geleden begon een aantal partijen uit de hypotheekketen met de Brondata Service voor het onderling uitwisselen van data via het HDN-netwerk. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een breed ondersteunde ketenoplossing en zijn al 10 hypotheekverstrekkers, 9 hypotheekketens, 4 adviespakketten, 3 hypotheekservicers en 2 CRM pakketten aangesloten op deze nieuwe standaard.

De bekendheid van de Brondata Service bij het intermediair kan echter beter. Er wordt nog maar beperkt geprofiteerd van de voordelen. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één om adviseurs hierover te informeren. Om te benadrukken dat het hier om een breed ondersteunde systematiek gaat die door vele partijen in de keten gebruikt wordt is onder andere onderstaande video ontwikkeld. Komende maanden zullen adviseurs vanuit verschillende kanten hiermee benaderd worden.

Voordelen Brondata Service

De voordelen van het gebruiken van de Ockto dataset werken door in het gehele hypotheekproces. De digitale informatie uit brondata zorgt dat er door de consument minder losse documenten aangeleverd hoeven te worden. Daardoor verloopt het proces voor zowel consument, adviseur als hypotheekverstrekker sneller. Gegevens zijn immers sneller binnen, in één keer goed en direct in te lezen in de te gebruiken systemen.

Steeds meer partijen sluiten zich aan

Gert Vasse, Account Director Ockto: “Steeds meer aanvragen worden gedaan op basis van brondata, daar zien we duidelijk een stijgende lijn in. Dit kunnen adviseurs doen door klanten uit te nodigen om persoonsgegevens aan te leveren met behulp van Ockto. Toch zijn adviseurs soms nog wat terughoudend in het gebruik van deze techniek. Veelgehoorde argumenten zijn dat nog niet genoeg geldverstrekkers zijn aangesloten op de Brondata Service en dat nog een te beperkt aantal stukken komt te vervallen. Maar als je doorpraat blijken er toch veel meer partijen aangesloten dan waar adviseurs zich in eerste instantie bewust van zijn. En dit aantal blijft groeien, net als de verschillende stukken die hiermee zullen komen te vervallen.”

Hele keten werkt mee aan verbetering

Dat er ook nog wat puntjes op de i moeten worden gezet wordt niet ontkend. Vasse: “Een oplossing die zo veel partijen en softwarepakketten in de keten raakt is altijd uitdagend. Maar ook dit wordt door de keten opgepakt voor het grotere belang. HDN heeft bijvoorbeeld de belangrijke rol op zich genomen om voor deze nieuwe standaard te zorgen dat werken met de Brondata Service door de hele keten soepel verloopt, en blijft verlopen, ongeacht welke leveranciers gebruikt worden. En met hypotheekservicers zoals Quion hebben we bijvoorbeeld ook diverse initiatieven lopen om te zorgen voor een goede adoptie.”

Robert Harreman, Algemeen Directeur Ockto, voegt hieraan toe: “Werken met brondata gaat hoe dan ook de norm worden binnen de hypotheeksector. De hypotheekketen blijft stevig verder digitaliseren. De voordelen voor de consument zijn groot, want hij weet veel sneller met zekerheid waar hij aan toe is, zonder daarvoor allerlei documenten aan te hoeven leveren. Voor de hypotheekverstrekkers betekent het werken met de Brondata Service een grote digitaliseringsslag. Die gaat niet overwaaien. Wij raden adviseurs dan ook aan om snel ervaring met deze nieuwe manier van werken op te doen. Onderzoek hoe je deze technologie optimaal in je werkwijze kan inpassen. Door dit goed in te zetten zorgen je voor een hoge klanttevredenheid, een flinke kostenbesparing en duurzame relevantie.”

Actueel