De Hypotheker breidt ontsluiting brondata uit voor al haar klanten

Sneller duidelijkheid over hypotheekaanvraag door online verzamelen documenten

Vanaf 31 augustus 2021 biedt De Hypotheker de Ockto-app aan al haar klanten aan. Hiermee onderscheidt zij zich in de markt door bronontsluiting als nieuwe standaard te hanteren voor het aanleveren van gegevens. Met de Ockto-app kunnen klanten via verschillende overheidsportalen zelf alle benodigde documenten voor een hypotheekaanvraag ophalen en verzamelen. Doordat al deze data via één digitaal loket worden ontsloten, zijn deze in één keer volledig beschikbaar, waardoor klanten eerder zekerheid krijgen over hun hypotheekaanvraag. Doordat alle digitale gegevens al zijn gevalideerd, kan de geldverstrekker de actuele en correcte documenten bovendien direct accepteren.

Met de introductie van de Ockto-app bood De Hypotheker een deel van haar klanten al sinds 2019 de mogelijkheid om documenten die nodig zijn voor de acceptatie van de hypotheekaanvraag, digitaal te verzamelen. Nu breidt zij deze dienstverlening uit naar al haar klanten, waardoor de Ockto-app de nieuwe standaard is voor het aanleveren van de benodigde hypotheekgegevens. Het enige wat klanten hoeven te doen, is de app downloaden, waarna zij worden gevraagd een QR-code te scannen in de Mijn Hypotheker-omgeving. Vervolgens wordt klanten stap voor stap meegenomen door de app. Per overheidsbron worden zij gevraagd met hun DigiD in te loggen om de documenten te ontsluiten.

Alle benodigde informatie kan op deze manier eenvoudig en veilig worden opgehaald  bij verschillende overheidsportalen, zoals MijnOverheid, het UWV, de Belastingdienst en Mijnpensioenoverzicht.nl. De documenten worden vervolgens via Mijn Hypotheker direct in het systeem geplaatst. Daarnaast worden gegevens – zoals personalia, inkomens- en pensioengegevens – zo veel mogelijk automatisch ingevuld. Alle documenten worden opgeslagen in de Ockto Brondata Service, een beveiligde database waar geldverstrekkers toegang tot kunnen krijgen voor het accepteren van de hypotheekaanvraag. Hiermee beschikken klanten over de zekerheid dat alle data veilig worden verzameld en gegevens niet worden opgeslagen. Ockto versleutelt alle persoonlijke informatie, waardoor alleen de partij die toestemming heeft de informatie kan inzien.

Snel duidelijkheid over hypotheekaanvraag bij De Hypotheker

Door de gevalideerde data kan een hypotheekadviseur in een veel eerder stadium zekerheid bieden over de hypotheekaanvraag. Dankzij een samenwerking met een groeiend aantal geldverstrekkers kunnen de ontsloten brondata na toestemming van de klant ook door deze geldverstrekkers worden opgevraagd. Omdat het door alle partijen gevalideerde brondata betreft, kan een aanvraag bij de samenwerkende geldverstrekker vrijwel direct worden geaccepteerd. “We zijn erg blij dat wij de Ockto-app vanaf nu standaard kunnen aanbieden voor alle hypotheekaanvragen: van de aankoop van een woning, het oversluiten van een hypotheek tot het financieren van een verbouwing”, zegt Jasper Cuijten, directeur Business Development van De Hypotheker. “Doordat zij alle brondata via deze app kunnen ontsluiten, bieden we klanten veel meer gemak tijdens het verzamelen en delen van alle gegevens voor hun hypotheekaanvraag. Samen met hun hypotheekadviseur doorlopen zij vervolgens in een aantal overzichtelijke stappen het financieringsproces, zodat zij snel zekerheid krijgen over hun hypotheekaanvraag.”

Over de Hypotheker

De Hypotheker is al meer dan 35 jaar marktleider in onafhankelijk hypotheekadvies. Vanuit 180 vestigingen zorgen de financieel adviseurs van De Hypotheker er dagelijks voor dat consumenten een advies krijgen dat is toegesneden op hun persoonlijke financiële situatie. De Hypotheker werkt samen met de belangrijkste banken, verzekeraars en spaar- en beleggingsinstellingen in Nederland. Via de uitgebreide website www.hypotheker.nl hebben consumenten de mogelijkheid om zich te oriënteren en zelf online een hypotheek af te sluiten met altijd een laatste check van een adviseur van De Hypotheker of zich volledig te laten ontzorgen op één van de vestigingen.

Actueel