Aanbieders van consumptief krediet zijn verplicht om klanten te beoordelen op kredietwaardigheid. Om dit te kunnen doen moeten consumenten inzage geven in hun identiteit, inkomen, uitgaven en schulden. De beoordeling hiervan kost echter veel tijd.
Door de consument in staat te stellen om de gegevens rechtstreeks vanuit overheidsbronnen en banken met de kredietverstrekker te delen wordt het acceptatieproces sterk versneld en vereenvoudigd.
Met behulp van het Ockto platform is het voor een potentiële klant mogelijk om kredietverleners op een eenvoudige en veilige manier inzage te geven in de informatie die zij nodig hebben voor de kredietbeoordeling.
Via het Ockto platform en een app van de kredietverstrekker kan vanuit databronnen bij de overheid en banken informatie worden ontsloten over identiteit, inkomen, uitgaven en bezittingen.
Dit bespaart alle betrokkenen veel tijd, reduceert de doorlooptijd van een consumptief krediet acceptatie tot enkele minuten, verkleint de mogelijkheid van fraude, zorgt ervoor dat alleen die persoonsgegevens worden verstrekt die ook daadwerkelijk nodig zijn én levert daarmee een flinke kostenbesparing op.
Het aanvragen van een consumptief krediet via een online portaal is zo gewoon geworden. Maar de kredietwaardigheidstoetsing zelf is veelal nog handmatig mensenwerk. Dat moet tegenwoordig toch anders kunnen, en dat kan het ook. De benodigde informatie via de Ockto-app aanleveren en het bepalen van de leenruimte volledig geautomatiseerd afhandelen.
Wij vertellen je er alles over in onze white paper.
Momenteel levert de consument zijn gegevens vaak aan door middel van verschillende documenten, zoals een loonstrook, kopie paspoort en een overzicht van de banktransacties. Afgezien van de tijd die het de aanvrager, zijn adviseur en kredietaanbieder(s) kost om deze documenten te verifiëren, blijkt in de praktijk dat de consument meer persoonsgegevens aanlevert dan minimaal noodzakelijk is voor het beoordelen van de kredietaanvraag.
De AVG wordt dus niet goed nageleefd. Een goed voorbeeld hiervan is het aanleveren van bankafschriften, waarin veel persoonsgegevens zijn opgenomen die voor de beoordeling van de aanvraag niet noodzakelijk zijn.
Door de consument zijn gegevens via het Ockto platform te laten delen worden de noodzakelijke gegevens rechtstreeks opgehaald bij overheidsportalen zoals MijnOverheid, het UWV, DUO, Mijnpensioenoverzicht en de Belastingdienst. Ook kan via Ockto informatie uit banktransacties worden aangeleverd door de consument.
Hierbij wordt niet alle informatie via Ockto doorgegeven, maar alleen de informatie die de aanbieder nodig heeft voor de beoordeling. Voldoen aan de AVG wordt daarmee zeker gesteld.
De nieuwe leennormen van het VFN, die per april 2021 ingaan, ondersteunen een kredietwaardigheidstoets op basis van brondata via Ockto. Het aanleveren van losse documenten is binnenkort verleden tijd.
Wat kan brondata voor uw organisatie betekenen? Lees er alles over in de white paper Brondata & Consumptief Krediet. Met onder andere aandacht voor:
– Stijging van de First-Time-Right ratio
– Klantgegevens digitaal op laten halen en inlezen
– AVG dataminimalisatie: alleen de informatie die nodig is
– Beoordeling aanvraag automatiseren
– Laten vervallen indicatieve aanbieding
– Inzicht acceptatie criteria en bijbehorende databronnen
Banken en hypotheekverstrekkers zijn verplicht om de identiteit van hun klanten te controleren. Dit geldt tijdens de onboarding van nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Maar wat betekent identiteit in deze context? Wat verstaan we onder digitale identiteit? En hoe controleer je die van je klanten op een veilige en eenvoudige manier?
Ilyan Tonneman, productspecialist bij Ockto, legt uit.
Lees het blog