Aanbieders van consumptief krediet zijn verplicht om potentiële klanten te beoordelen op kredietwaardigheid. Om de kredietbeoordeling uit te kunnen voeren moeten consumenten verplicht inzage geven in hun identiteit, inkomen, uitgaven, schulden en banktransacties. Het beoordelen van deze informatie kost kredietverleners veel tijd.
Met Ockto wordt het acceptatieproces sterk vereenvoudigd.
Met behulp van het Ockto platform is het voor een potentiële klant mogelijk om kredietverleners op een eenvoudige en veilige manier inzage te geven in de informatie die zij nodig hebben voor de kredietbeoordeling.
Via het Ockto platform en een App van de kredietverstrekker kan vanuit databronnen bij de overheid en banken informatie worden ontsloten over identiteit, inkomen, uitgaven en bezittingen.
Dit bespaart alle betrokkenen veel tijd, reduceert de doorlooptijd van een consumptief krediet acceptatie tot enkele minuten, verkleint de mogelijkheid van fraude, zorgt ervoor dat alleen die persoonsgegevens worden verstrekt die ook daadwerkelijk nodig zijn én levert daarmee een flinke kostenbesparing op.
Momenteel levert de consument zijn gegevens nu vaak aan middels veel verschillende documenten. Afgezien van de tijd die het de aanvrager, zijn adviseur en kredietaanbieder(s) kost om deze documenten te verifiëren, blijkt in de praktijk dat de consument veel meer persoonsgegevens aanlevert dan minimaal noodzakelijk is.
De AVG wordt dus niet goed nageleefd. Een goed voorbeeld hiervan is het aanleveren van bankafschriften, waarin veel persoonsgegevens zijn opgenomen die voor de beoordeling van de aanvraag niet noodzakelijk zijn.
AVG dataminimalisatie
Door de consument zijn gegevens via het Ockto platform aan te laten leveren worden de noodzakelijke gegevens rechtstreeks opgehaald bij overheidsportalen zoals MijnOverheid, het UWV, DUO, Mijnpensioenoverzicht en de Belastingdienst. Ook kan via Ockto informatie uit banktransacties worden aangeleverd door de consument.
Hierbij wordt niet alle informatie via Ockto doorgegeven, maar alleen de informatie die de aanbieder nodig heeft voor de beoordeling. Voldoen aan de AVG wordt daarmee zeker gesteld.
De nieuwe leennormen van het VFN, die per april 2021 ingaan, ondersteunen een kredietwaardigheidstoets op basis van brondata via Ockto. Het aanleveren van losse documenten is binnenkort verleden tijd.
Wat kan brondata voor uw organisatie betekenen? Lees er alles over in de white paper Leenruimte bepalen op basis van brondata. Met onder andere aandacht voor:
– Inzet brondata voor toetsing consumptief krediet
– Gebruik brondata binnen de VFN-leennorm
– Stap voor stap het gebruik van brondata inbedden in de organisatie
– Stijging van de First-Time-Right ratio
– Klantgegevens digitaal op laten halen en inlezen
– AVG dataminimalisatie: alleen de informatie die nodig is
– Inzicht acceptatie criteria en bijbehorende databronnen