FAQ

Veelgestelde vragen

Hier vind je een overzicht van de meest gestelde vragen over Ockto. Heb je problemen met het doorlopen van de app? Neem dan contact op met het bedrijf dat jou Ockto aanbiedt.

  • Hoe werkt Ockto?

    Met Ockto deel je makkelijk en veilig je persoonsgegevens. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een hypotheek, huren van een woning, leasen van een auto of andere zaken. Ockto deelt alleen de gegevens die nodig zijn voor het betreffende proces. Niets meer en niets minder.

    Je kunt je gegevens met Ockto aanleveren bij bedrijven die bij ons zijn aangesloten. Zij zullen je dan verzoeken de Ockto-app te downloaden en verbinding met de app te maken door de QR-code te scannen, of op de knop 'Begin' te tikken.

    In de app log je in bij organisaties waar je met Ockto je persoonsgegevens gaat ophalen. Bijvoorbeeld door met DigiD in te loggen bij de Belastingdienst. Je gegevens worden verzameld en samengevoegd.

    In de app zie je een overzicht van alle opgehaalde gegevens. Daarna geef je toestemming om jouw gegevens te delen en worden ze verstuurd.

    Ockto gaat altijd veilig om met jouw gegevens. We versleutelen jouw gegevens, waardoor deze niet ongewenst ingezien kunnen worden.

     

  • Waar vind ik de QR-code?

    Je kunt je gegevens met Ockto aanleveren bij bedrijven die bij ons zijn aangesloten. Zij zullen je dan verzoeken de Ockto-app te downloaden en verbinding met de app te maken door de QR-code te scannen, of op de knop 'Begin' te tikken. Deze QR-code zie je op de webpagina van jouw Ockto aanbieder.

    Bekijk je deze pagina op je smartphone? Dan heb je geen QR-code nodig maar kan met een druk op de knop worden begonnen met een Ockto-sessie.

     

  • Waarom werkt Ockto niet met de DigiD-app?

    Helaas kun je bij Ockto nog niet met de DigiD app inloggen. We zijn hiervoor in afwachting van de overheid. Verwachting is dat wanneer de tweede tranche van de Wet Digitale Overheid door de kamers is, wij met de DigiD-app kunnen integreren.

    Daarom is het binnen Ockto vooralsnog alleen mogelijk via DigiD in te loggen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Weet je deze niet meer? Via Mijn DigiD kun je je gebruikersnaam terugzien en je wachtwoord wijzigen.

     

  • Ik weet mijn DigiD gebruikersnaam en/of wachtwoord niet meer

    Om via Ockto je gegevens aan te leveren moet je inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord voor DigiD.
    Wanneer je je DigiD gebruikersnaam niet meer weet kun je die vinden in Mijn DigiD. Je kunt hier op inloggen met de DigiD app.

    Wanneer je je DigiD wachtwoord niet meer weet kun je deze herstellen met de DigiD app (Mijn DigiD) of e-mail en SMS. Hoe je dit doet lees je op de website van DigiD. Helaas kun je bij Ockto nog niet met de DigiD app inloggen.

     

  • Hoe activeer ik de DigiD SMS-controle?

    Bij een aantal organisaties kun je (binnenkort) niet meer inloggen met alleen je gebruikersnaam en wachtwoord voor DigiD. Je hebt dan altijd een SMS-code nodig. Activeer daarom inloggen met sms-controle bij DigiD. Op deze website van DigiD lees je hoe je SMS-controle activeert.

    Of ga direct naar Mijn DigiD om dit te activeren.

     

  • Wie beoordeelt mijn gegevens?

    Ockto beoordeelt jouw gegevens niet. Wij zorgen er alleen voor dat jij je gegevens makkelijk en veilig kunt verzamelen, en doorzetten naar de organisatie die deze gegevens nodig heeft. 

    Dus voor zaken als de status van jouw dossier en andere vragen moet je contact opnemen met de organisatie die jou gevraagd heeft Ockto te gebruiken. 

  • Hoe zorg ik dat het delen van gegevens in één keer goed gaat?

    Zorgen dat het delen van je gegevens via Ockto in één keer goed gaat? Kijk of je onderstaande vragen allemaal met ‘ja’ kunt beantwoorden.

    Heb je je DigiD inloggegevens bij de hand?
    o Om je gegevens te verzamelen met de Ockto-app log je bij verschillende instanties in met je DigiD inloggegevens. Zorg ervoor dat je deze bij de hand hebt.

    Heb je ‘controle via sms’ bij DigiD aanstaan?
    Bij een aantal organisaties kun je (binnenkort) niet meer inloggen met alleen je gebruikersnaam en wachtwoord voor DigiD. Je hebt dan altijd een SMS-code nodig. Activeer daarom inloggen met sms-controle bij DigiD. Op deze website van DigiD lees je hoe je SMS-controle activeert.
    Of ga direct naar Mijn DigiD om dit te activeren.

    Is je MijnOverheid-account geactiveerd?
    o Voor de zekerheid kun je een keer inloggen bij MijnOverheid via www.mijnoverheid.nl. Wellicht moet je je e-mail adres nog verifiëren.

    Heb je een stabiele internetverbinding?
    De Ockto-app heeft een stabiele internetverbinding nodig om alle gegevens goed op te halen en te versturen. Zorg dat je een goede verbinding hebt wanneer je de Ockto-app gebruikt.

     

  • De QR-code is niet meer geldig, hoe kan dat?

    Elke uitnodiging kan slechts 1 keer gebruikt worden om gegevens te delen. Heb je een nieuwe uitnodiging nodig, bijvoorbeeld om de gegevens van je partner aan te leveren? Neem dan contact op met de organisatie of instantie die jou gevraagd heeft via Ockto je gegevens te delen.

     

  • Kan ik ook de gegevens van mijn partner aanleveren?

    Ja, dat kan. In sommige gevallen kun je dit in één keer gelijktijdig met je eigen gegevens doen. Soms heb je voor je partner een aparte uitnodiging nodig. Neem contact op met de organisatie of instantie die jou gevraagd heeft via Ockto je gegevens te delen om te weten hoe je de gegevens van je partner kunt aanleveren.

     

  • Niet alle bronnen zijn beschikbaar, hoe kan dat?

    Afhankelijk van de gegevens die je moet aanleveren leidt Ockto je langs een aantal overheidsbronnen, en eventueel je bank. Het kan voorkomen dat één of meerdere van deze bronnen een storing hebben of tijdelijk niet bereikbaar zijn. Probeer het dan later opnieuw. De meeste storingen zijn binnen enkele uren verholpen.

     

  • Het aanleveren van mijn gegevens lukt niet

    Neem contact op met de organisatie of instantie die jou gevraagd heeft via Ockto je gegevens te delen. Zij kunnen je het beste verder helpen.

     

  • Wat zijn de voordelen van Ockto?

    Ockto zorgt ervoor dat je alle gegevens die nodig zijn voor het afsluiten van een product of dienst eenvoudig en veilig kan verzamelen en delen met de dienstverlener die deze nodig heeft.

    Dit bespaart je veel tijd omdat:
    • je nu niet je hele papieren administratie hoeft uit te pluizen
    • je de informatie niet handmatig hoeft in te typen (met kans op foutjes)
    • je geen (bijna geen) documenten hoeft te scannen
    • je in 1 keer alle benodigde gegevens bij elkaar hebt en niks vergeet

     

  • Waar worden mijn gegevens vandaan gehaald?

    Afhankelijk van de gegevens die je moet aanleveren leidt Ockto je langs een aantal overheidsbronnen, en eventueel je bank. Dit kunnen de volgende instanties zijn:

    1. De Belastingdienst
    Je haalt de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over jouw huishouden, inkomen, bezittingen en schulden. Dit is precies dezelfde informatie die ook al vooraf is ingevuld bij het doen van je jaarlijkse belastingaangifte.

    2. Het UWV
    Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) haal je actuele informatie op over werkgevers, soort dienstverband, salaris en eventuele uitkeringen. Je werkgever is verplicht deze informatie aan te leveren over je en deze gaat 5 jaar terug. Deze informatie is voor jou ook beschikbaar.

    3. Mijnpensioenoverzicht.nl
    Je haalt al jouw opgebouwde pensioenen op bij Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan jou beschikbaar te stellen zodat het voor jou helder is waar, welk en hoeveel pensioen is opgebouwd.

    4. MijnOverheid
    Via MijnOverheid verzamel je informatie vanuit de basisregistratie personen, het Kadaster, het WOZ-register maar ook MGI voor ZZP-ers (Mijn Geregistreerd Inkomen/IBRI) en RDW data (Voer- en vaartuigen, NAW en rijbewijs)

    5. DUO
    Via DUO verzamel je informatie over je genoten opleidingen, behaalde diploma’s en eventuele studieschulden.

    6. RDW

    Bij het RDW kan informatie over de voer- en vaartuigen die je op naam hebt staan worden opgehaald. Ook NAW-gegevens en informatie over uitgegeven rijbewijzen kunnen hier verzameld worden.

    7. Banktransacties

    Door via de Ockto-app in te loggen op je eigen bankomgeving verzamel je informatie over je banktransacties. Deze banktransacties worden gecategoriseerd naar uitgaven en inkomsten, zoals vaste lasten, betaalde huur, alimentatie.

    8. iDIN

    Met iDIN kan je eenvoudig en betrouwbaar online geïdentificeerd worden. Zo hoef je dus geen identiteitsbewijs te laten zien.

  • Mijn gegevens kloppen niet, hoe kan dat?

    Ockto haalt je gegevens rechtstreeks op bij verschillende instanties en toont de gegevens zoals ze bij deze instanties bekend zijn. Niet alle instanties werken met real-time gegevens. Zo geeft de Belasting bijvoorbeeld het saldo van je bankrekening op 1 januari van het laatst afgeronde belastingjaar. Daardoor kunnen er soms afwijkingen zijn ten opzichte van je huidige situatie.

     

  • Hoe trek ik mijn toestemming in?

    Jouw dienstverlener kan je in de Ockto-app vragen om jouw gegevens voor een bepaald aantal dagen bij Ockto beschikbaar te houden. Daardoor kan jouw dienstverlener de gegevens gebruiken voor het uitbrengen van een aanbod.

    Hiervoor word je in de Ockto-app expliciet om toestemming gevraagd bij het versturen van de gegevens. Je hebt altijd de mogelijkheid om jouw toestemming voor het bewaren in te trekken. Je gegevens worden dan permanent verwijderd.

    Hoe dat werkt lees je hier.

  • Is Ockto veilig?

    Jazeker, Ockto is veilig! Ockto gaat uit van twee belangrijke principes:

    1. Jij zit aan het stuur en bepaalt zelf of je de opgehaalde informatie wilt doorsturen aan jouw financiële dienstverlener.

    2. Er wordt geen informatie opgeslagen door Ockto. Zodra je de informatie hebt doorgegeven aan jouw financiële dienstverlener, blijft er geen informatie bewaard in het Ockto platform. Ook als je Ockto stopt wordt alle informatie uit het Ockto platform verwijderd.

    Jouw hypotheekbemiddelaar kan je daarnaast vragen om jouw gegevens maximaal 90 dagen bij Ockto beschikbaar te houden. Daardoor kan een geldverstrekker jouw gegevens gebruiken voor het uitbrengen van een aanbod. Hiervoor word je in de Ockto app expliciet om toestemming gevraagd bij het versturen van de gegevens. Je hebt altijd de mogelijkheid om jouw toestemming voor het bewaren in te trekken. Je gegevens worden dan permanent verwijderd.

    > Lees verder: Hoe trek ik mijn toestemming in

    Ockto staat onder toezicht van De Nederlandse Bank, voldoet aan de hoogste security eisen en is ISO27001 gecertificeerd.

     

  • Ik wil geen gegevens doorgeven, wat moet ik doen?

    Dat is heel eenvoudig. Beëindig de sessie door de app op je telefoon te sluiten. Ockto bewaart geen gegevens van je. Wil je op een later tijdstip alsnog een Ockto-sessie doen? Dan kan je deze op een later moment altijd weer opnieuw starten.

    Overigens, de sessie wordt ook automatisch beëindigd als je de app een aantal minuten niet gebruikt. Wel zo veilig.

     

  • Waarom moet ik 3 of 4 keer inloggen?

    Bij ieder overheidsportaal dien je opnieuw in te loggen. Het is voor andere partijen niet toegestaan om namens jou op deze sites in te loggen. En dus is dat ook binnen Ockto niet mogelijk. Ockto maakt het je wel gemakkelijker. Je kan aangeven dat Ockto jouw inlog-gegevens tijdens het proces voor je bewaart. Dat maakt het gebruik wat makkelijker. Bij de eerste site log je in, bij de volgende sites zijn jouw inlog gegevens alvast ingevuld. Hoe vaak je moet inloggen is afhankelijk van de gegevens die je moet aanleveren.

     

  • Wat zijn de voorwaarden voor het gebruik van Ockto?

    Ockto heeft de voorwaarden voor het gebruik vastgelegd in de Algemene Voorwaarden en de Privacyverklaring Ockto.

     

  • Is Ockto AVG-compliant?

    Ja, Ockto is AVG-compliant. Persoonsgegevens die je met behulp van Ockto verzamelt bij overheidsorganisaties en financiële instellingen worden alleen doorgegeven na jouw toestemming.

     

  • Hoe kan ik mijn privacy-rechten als consument uitoefenen?

    Als je vragen hebt over hoe Ockto met je persoonsgegevens omgaat, welke persoonsgegevens van je door Ockto verwerkt worden of andere privacy-gerelateerde vragen, kun je contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming. Je kunt onze FG bereiken via het emailadres privacy@ockto.nl

     

  • Slaat Ockto mijn persoonsgegevens op?

    Ockto slaat jouw informatie alleen gedurende het proces op, totdat de informatie is aangekomen bij de dienstverlener waarnaar je deze wilt versturen.

    Zodra de verzending is afgerond, je de Ockto-app of je apparaat afsluit, of als je ons geen toestemming geeft om de gegevens te versturen, verwijderen wij alle door jou verzamelde persoonsgegevens.

    Jouw hypotheekbemiddelaar kan je daarnaast vragen om jouw gegevens maximaal 90 dagen bij Ockto beschikbaar te houden. Daardoor kan een geldverstrekker jouw gegevens gebruiken voor het uitbrengen van een aanbod.
    Hiervoor word je in de Ockto-app expliciet om toestemming gevraagd bij het versturen van de gegevens. Je ontvangt een notificatie op moment dat jouw gegevens door een geldverstrekker geraadpleegd worden. Je hebt altijd de mogelijkheid om jouw toestemming voor het bewaren in te trekken. Je gegevens worden dan permanent verwijderd.

     

  • Hoe kan ik een klacht indienen over mijn privacy?

    Mocht je vinden dat Ockto je privacy schendt, dan kun je een klacht indienen bij onze privacy officer. Je kunt onze privacy officer bereiken via het emailadres privacy@ockto.nl. Wij behandelen je klacht zo spoedig mogelijk en trachten binnen 30 dagen met een gepaste reactie op je klacht te komen. Mocht je je niet kunnen vinden in onze reactie, dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

     

  • Kan Ockto mijn gegevens inzien?

    Nee, Ockto kan je gegevens niet inzien. Deze worden versleuteld en kunnen alleen door de ontvangende partijen worden ingezien. Dit kan alleen met jouw expliciete toestemming.