Het aanvragen van een nieuwe hypotheek is voor consumenten een tijdrovend proces. Voordat iemand zekerheid krijgt over het kunnen verkrijgen van de hypotheek, moeten er gemiddeld 15 bewijsstukken worden aangeleverd, zoals een kopie paspoort, een salarisstrook, een echtscheidingsconvenant, een werkgeversverklaring, etc.
Met Ockto is dit verleden tijd. Als een consument zijn informatie via Ockto bij de hypotheekadviseur aanlevert is het meeste werk gedaan. Veel geldverstrekkers voeren de hypotheekacceptatie deels al uit op basis van via Ockto aangeleverde brondata. Veel bewijsstukken hoeven daardoor niet meer aangeleverd te worden door de consument. Binnen afzienbare tijd zullen hypotheken dan ook volledig op basis van via Ockto aangeleverde informatie verstrekt worden
Dit spaart de consument veel gedoe, het reduceert de doorlooptijd van een hypotheekaanvraag tot enkele minuten, verkleint de mogelijkheid van fraude, zorgt ervoor dat alleen die persoonsgegevens worden verstrekt die ook daadwerkelijk nodig zijn én levert een significante kostenbesparing op in de hypotheekketen.
Ockto is stevig geïntegreerd in het Hypotheek Data Netwerk (HDN) en heeft aansluitingen gerealiseerd met alle servicers (Quion, Stater en Llink) en geldverstrekkers.
Bovendien geeft het adviespraktijken en aanbieders de mogelijkheid om alleen die informatie op te vragen die hun proces is benodigd. Daarmee wordt recht gedaan aan de bescherming van persoonsgegevens.
Ockto heeft diverse koppelingen met voor hypotheekadvies belangrijke softwarepakketten.