Van digitale onboarding tot en met compliant klantbeheer: gevalideerde persoonsgegevens zorgen voor een efficiënter hypotheekproces. De adviseur kan zich meer focussen op het advies en de hypotheekverstrekker kan zich meer focussen op de maatwerk hypotheken. Ook wordt het updaten van klantgegevens hiermee heel laagdrempelig; handig voor hypotheekmutaties, een betalingsregeling of inzicht in risico’s en mogelijkheden. Bovenal krijgt de consument snel zekerheid.
Brondata Service: hypotheekacceptatie op basis van brondata
Als een consument zijn persoonsgegevens via Ockto bij de hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker aanlevert is een groot deel van de onboarding gedaan. Veel hypotheekverstrekkers voeren de hypotheekacceptatie al uit op basis van via Ockto aangeleverde brondata. Bewijsstukken hoeven daardoor niet meer aangeleverd te worden door de consument. Dit spaart de consument veel gedoe, het reduceert de doorlooptijd van een hypotheekaanvraag fors en verkleint de mogelijkheid van fraude.
Ook bij het klantbeheer zorgt Ockto voor een flinke efficiëntieslag. Met de inzet van Ockto kunnen banken en hypotheekverstrekkers een groot deel van veelal handmatige Know Your Customer programma’s digitaliseren en automatiseren.
Integraal klantbeheer voor hypotheken
Klantbeheer voor hypotheken komt met flink wat administratie. Zo moet je in het kader van Customer Due Diligence (CDD) de identiteit van de nieuwe klant vaststellen en checken op signalen van witwaspraktijken en terrorisme. Daarnaast heb je als financiële instelling een zorgplicht én heb je klantinformatie nodig om de juiste producten en diensten aan te bieden.
In deze quick guide lees je hoe je alle bovenstaande zaken samenpakt in één moderne vorm van klantbeheer. Hierbij kijk je naast compliance dus ook naar klantervaring tijdens de onboarding en de periodieke controles (Ongoing Due Diligence, ODD). Bovendien lees je hoe je deze integrale vorm van klantbeheer digitaliseert en automatiseert.
De voordelen op een rij:
Vul je gegevens in, dan sturen wij de quick guide naar je inbox!
Ockto is stevig geïntegreerd in het Hypotheek Data Netwerk (HDN) en heeft aansluitingen gerealiseerd met alle servicers (Quion, Stater en Llink) en geldverstrekkers.
Bovendien geeft het adviespraktijken en aanbieders de mogelijkheid om alleen die informatie op te vragen die hun proces is benodigd. Daarmee wordt recht gedaan aan de bescherming van persoonsgegevens.
Ockto heeft koppelingen met de voor hypotheekadvieseurs belangrijkstee softwarepakketten.
5 stappen waarmee hypotheekverstrekkers hun Know Your Customer programma’s upgraden naar integraal klantbeheer
Voor banken en hypotheekverstrekkers komt de onboarding van nieuwe klanten met flink wat administratie. Zo moet je in het kader van de ‘Know Your Customer’ processen (waaronder Customer Due Diligence) de identiteit van de nieuwe klant vaststellen en checken op signalen van witwaspraktijken en terrorisme. Deze controles zijn nodig om te voldoen aan de Europese AML-wetgeving (Anti Money Laundering), in Nederland vastgelegd in de Wwft en Sanctiewet. Daarnaast heb je als financiële instelling een zorgplicht, wat inhoudt dat je moet controleren of de nieuwe klant de hypotheek wel kan betalen. Vandaag, maar ook morgen en volgend jaar.
Download de quick guideAl meer dan een jaar worden we uitgedaagd onze creativiteit te behouden, ondanks een groot gebrek aan face-to-face contact. Dus toen corona wat ging liggen, stonden wij snel op voor een middag sparren over een uitdagend thema binnen de hypotheekketen: hypotheekbeheer.
Samen met specialisten uit de branche (zoals Neriman Polat van ING, Carla Hidding van Aegon, John Smulders van Quion en Arjan Hessels van Stater) staken we een middag de koppen bij elkaar om de uitdagingen rondom hypotheekbeheer uit te pluizen en mogelijke oplossingen te verkennen.
Hypotheekbeheer heeft namelijk de potentie steeds digitaler en efficiënter te worden. Tegelijkertijd verdient het onderwerp meer aandacht dan dat het nu krijgt. Zonde, want juist op het gebied van zorgplicht, Ongoing Due Diligence (ODD) en klant-activatie kan veel tijd en moeite bespaard worden.
De uitkomsten van deze middag delen we graag, om ook jou verder te helpen met de uitdagingen rondom hypotheekbeheer.
Lees het artikelBanken en hypotheekverstrekkers zijn verplicht om de identiteit van hun klanten te controleren. Dit geldt tijdens de onboarding van nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Maar wat betekent identiteit in deze context? Wat verstaan we onder digitale identiteit? En hoe controleer je die van je klanten op een veilige en eenvoudige manier?
Ilyan Tonneman, productspecialist bij Ockto, legt uit.
Lees het blogJe klant kennen is belangrijk. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter je jouw diensten en producten kan laten aansluiten op de vraag. Dit geldt voor praktisch iedere sector, maar vooral voor de financiële. Banken, hypotheekverstrekkers en verzekeraars hebben een zorgplicht, zodat de klant een passend product krijgt aangeboden. Daarnaast willen zij ook uit kunnen sluiten dat deze klant op termijn niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Of nog erger: onbetrouwbaar blijkt. Ook zijn toezichthouders steeds strengere eisen gaan stellen. Al deze informatiechecks bij elkaar vormen samen een behoorlijke werkload. Voor de financiële dienstverlener, maar óók voor klanten. Hoog tijd dus, dat we klantbeheer effectiever aan gaan pakken.
Robert Harreman legt uit hoe een moderne, integrale aanpak het klantbeheer veiliger, effectiever en waardevoller maakt.
Lees het blog