Know Your Customer programma’s digitaliseren

Banken en hypotheekverstrekkers besteden veel tijd en mankracht aan Know Your Customer programma’s (KYC). Zo stellen zij de identiteit van klanten vast en sporen zij mogelijke frauduleuze activiteiten op. Met de inzet van Ockto kunnen banken en hypotheekverstrekkers een groot deel van deze handmatige Know Your Customer programma’s digitaliseren en automatiseren, en additionele informatie gebruiken om potentiële fraude te herkennen. Hiermee verbeteren zij bovendien de ervaring voor klanten, die hun gegevens veilig en eenvoudig delen via één app.

Voordelen

  • Tijds- en kostenbesparing door automatisering
  • Altijd gegevens uit betrouwbare bronnen
  • Volledig AVG-compliant
Meer weten? Neem contact op

KYC, CDD en ODD

Financiële instellingen zoals banken en hypotheekverstrekkers stellen onder druk van AML-wetgeving steeds strengere eisen aan de onboarding van nieuwe klanten (Client Due Diligence, CDD). Dit moet voorkomen dat zij zakendoen met klanten die hun diensten misbruiken voor witwaspraktijken, het plegen van fraude of het financieren van terroristische activiteiten. Hiervoor hebben financiële instellingen zogeheten Know Your Customer programma’s (KYC).

Zo’n Know Your Customer programma is geen eenmalige aangelegenheid, maar moet periodiek worden uitgevoerd (Ongoing Due Diligence, ODD). Het is dan ook noodzakelijk om de KYC-processen vergaand te digitaliseren om de kosten ervan in de hand te houden. Ockto maakt dit voor zowel klant als financiële instelling een stuk makkelijker.

Relevante bronnen

Bekijk alle databronnen

Know Your Customer 2.0

Integraal klantbeheer voor hypotheken

Know Your Customer programma’s komen met flink wat administratie. Zo moet je in het kader van Customer Due Diligence (CDD) de identiteit van de nieuwe klant vaststellen en checken op signalen van witwaspraktijken en terrorisme. Daarnaast heb je als financiële instelling een zorgplicht én heb je klantinformatie nodig om de juiste producten en diensten aan te bieden.

In deze quick guide lees je hoe je alle bovenstaande zaken samenpakt in één moderne vorm van klantbeheer. Hierbij kijk je naast compliance dus ook naar klantervaring tijdens de onboarding en de periodieke controles (Ongoing Due Diligence, ODD). Bovendien lees je hoe je deze integrale vorm van klantbeheer digitaliseert en automatiseert.

 

De voordelen op een rij:

  • Tijds- en kostenbesparing
  • Potentiële fraude sneller herkennen
  • Hogere betrouwbaarheid van gegevens
  • Gemak voor zowel klant als instelling
  • Volledig AVG-compliant

 

Vul je gegevens in, dan sturen wij de quick guide naar je inbox!

Download de quick guide!


Uitgelicht

Relevante diensten

Ockto op maat

Ockto implementaties

  • Geïntegreerd in de customer journey
  • Maatwerk datafilters
  • Ook geschikt voor online tools
Ik wil meer weten
Overheidsdata

Gegevens uit overheidsbronnen

  • Gegevens rechtstreeks uit de bron
  • Aanpassen gegevens is niet mogelijk
  • Maatwerk datafilters
Ik wil meer weten
Inkomsten & uitgaven

Gegevens uit banktransacties

  • Gecategoriseerde banktransacties
  • Van alle Nederlandse banken
  • Consument geeft expliciet toestemming
Ik wil meer weten

Partners

Actueel